Dwarskijkers

Kijk hier voor het slotdebat op 16 juni 2015
http://www.cal-xl.nl/agenda/2015/06/16/slotdebat-dwarskijkers/

dwarskijkenMeer over de debatcyclus
In deze debatcyclus spreken wetenschappers, kunstenaars en bestuurders zich uit welke uitdagingen zij zien in deze tijd, en welke rol kunst en cultuur daarin kunnen of moeten spelen. We vertrekken vanuit grondslagen en vergezichten en vertalen deze vervolgens naar actuele culturele praktijken en strategische keuzes van instellingen en overheden in de provincie Noord-Brabant. De sprekers zijn goed ingevoerde denkers, doeners en beslissers – wetenschappers, kunstenaars en bestuurders – uit de profit en non-profit sector, die een uitgesproken mening hebben. Het publiek krijgt ruim gelegenheid om zich in het debat te mengen. Op 3 maart wordt het volledige programma met sprekers en praktijken bekend gemaakt. Noteer alvast de data.

Het strategische en publieke belang van kunst en cultuur
We leven in turbulente tijden. De samenleving is sterk in beweging. Welke kant op, daar zijn de meningen over verdeeld. De één noemt het een kanteling, de ander spreekt van transities. Maar we ervaren de veranderingen in ieder geval als ingrijpend en fundamenteel. Wat betekent dit voor de zorg? De leefbaarheid? Onze economie? Onze identiteit? Wat betekent dit voor kunst en cultuur? In de recente publicaties ‘De waarde van Cultuur’ en ‘No Culture, No Europe” stelt Pascal Gielen met collega wetenschappers dat cultuur niet de bovenbouw maar de onderbouw is van de samenleving. Zonder een actuele, gedeelde cultuur geen fundament voor een voorspoedige sociale en economische ontwikkeling.

“Over the past decade, the European Union has fallen into a drawn-out crisis, politically as well as economically. The debate about this crisis misses an important element: culture. Faith in politics, like faith in a European currency, is first and foremost a cultural issue. Democracy is a matter of political culture, just as good economic relations are a matter of economic culture. In other words, culture as a shared frame of reference and as something that lends meaning to people’s lives is not the superstructure but the very foundation or substructure of any society.” (Achterflap van ‘No Culture, No Europe’)

Participatieve kunst
In het ‘Manifest voor Participatieve Kunst’ – dat op 26 februari in Gent zal worden gepresenteerd – stellen CAL-XL en DEMOS dat participatieve kunst een belangrijke bijdrage kan leveren in de productie van die nieuwe gedeelde cultuur. De verbeeldingskracht van kunstenaars is een belangrijke katalysator voor empowerment van burgers en voor een her-bemiddeling tussen burgers en instituties – leefwereld en systeemwereld. Minder vervreemding, meer gedeelde waarden, die antwoord geven op de uitdagingen van vandaag en morgen. Zie verder www.demos.be

Het lectoraat ‘Kunstpraktijk in de Samenleving’
Het lectoraat ‘Kunstpraktijk in de Samenleving’ onderzoekt de invloed van maatschappelijke (technologische, wetenschappelijke, economische, (cultuur)politieke) veranderingen op artistieke praktijken en tracht deze te beschrijven en te verklaren. Onder meer gestuurd door de inzichten van de kritische theorie tast het lectoraat de mogelijkheden af van een ideologische (her)positionering van de kunsten in de maatschappij. De Lector is sinds 2007 Pascal Gielen (1970). Daarnaast is hij directeur van de onderzoeksgroep Arts in Society aan de Rijksuniversiteit Groningen en hoogleraar kunstsociologie binnen de vakgroep Kunsten, Cultuur en Media. Deze debatcyclus is tevens de publieke afsluiting van acht jaar lectoraat Arts and Society bij Fontys. Zie verder www.fontys.nl

CAL-XL en de KiS opleiding
CAL-XL, Laboratorium voor Kunst en Samenleving, is de landelijke netwerkorganisatie voor participatieve kunst en nieuwe cultuurfuncties. Speerpunten zijn netwerkvorming, scholing, onderzoek en documentatie. Haar doelstelling is het professionaliseren en legitimeren van participatieve kunstpraktijken. CAL-XL is al meerdere jaren actief als kennispartner van Brabantse koplopers op dit terrein. In dat kader is CAL-XL onder meer betrokken bij actieonderzoek, scholing en coaching van cultuuraanjagers en kunstenaars. Deze debatcyclus is een publiek onderdeel van de parttime makersopleiding ‘Kunstenaar in de Samenleving’ (KiS). Deze opleiding is een initiatief van C-O en CAL-XL en wordt uitgevoerd in samenwerking met Fontys en een aantal regionale partners. Zie verder  www.cal-xl.nl.

Deel deze pagina via social media